Ayman Ghoujal

Met de tentoonstelling die eraan zit te komen (opening 6 november in Old School Leiden) is het tijd om een van de kunstenaars van het Dubbelportret project te belichten.

Filmer en fotograaf Ayman Ghoujal stond in het project zowel voor als achter de camera. Voor de camera ontmoette hij als fotograaf Izaak Zwartjes waar zij samen een creatieve uitwisseling aangingen.

Ghoujal heeft gewerkt voor het Violations Documentation Center (VDC) waarvoor hij videobeelden van oorlogsmisdaden documenteerde die plaatsvonden in Syrië. Hij laat zich op dit moment in zijn werk als filmmaker en fotograaf inspireren door de dagelijkse ervaringen van het leven in de westerse cultuur. Hij gebruikt daarvoor zowel ervaringen uit zijn eigen leven als die van andere mensen.

Wanneer je de belevingswereld simpel en herkenbaar houdt, is dit een krachtige manier om daarmee juist ook grote thema's aan te kaarten zegt Ghoujal.

"Het fotograferen van vreemde dingen en mensen vind ik prachtig. Izaak maakt me nieuwsgierig. De ontmoeting met hem bleek een compleet nieuwe ervaring te zijn voor mij. Tegelijkertijd was Izaak ook zoals ik had verwacht dat hij was. Een intrigerende ervaring."

Ayman Ghoujal heeft een YouTube kanaal genaamd Ma7arem 7amra. Hier worden video's gedeeld die die gaan over de beleving van een nieuwe cultuur.

4 keer bekeken