// INGE REISBERMAN

Inge Reisberman (Almelo, 1959), is opgeleid aan de AKI (Artez) in Enschede en woont en werkt in Leiden. Haar werk bevindt zich op het gebied van video, video-installaties en fotografie, waarbij in haar films en foto’s vaak een balans tussen abstractie en figuratie laten zien. De films zijn veelal opgenomen in de destijds leegstaande Meelfabriek in Leiden. Stoffen als puin, water, meel, rook of schuim vertegenwoordigen het narratief van (nood)lot en vergankelijkheid.

In Dubbelportret slaat ze tijdelijk een nieuw pad in: niet de stoffen die menselijke verhalen vertegenwoordigen staan op de voorgrond, maar de mens zelf. Met daaruit voortvloeiend de spanning van het eerste contact met een onbekend persoon: uit een andere wereld en cultuur, met een onbekende geschiedenis en een andere blauwdruk. "Wat ons verbindt in deze ontmoeting is nieuwsgierigheid en deelbare creativiteit. Het elkaar bevragen over de raakvlakken, de verschillen, de bron waaruit je put: dat levert verhalen op. De vraagstelling voor mij was: Hoe vertaalt zich dat in ieders werk? Heeft een geloofsovertuiging een rol hierin? Is de kunstvorm die je gekozen hebt cultureel bepaald?"

Tijdens de ontmoeting tussen Aeham en Inge in de Lokhorstkerk heeft ieder zijn/haar eigen kunstvorm ingebracht: Aeham een poëtische performance en Inge een opname van zeepbellen en zout: stoffen die zowel het vergankelijke moment van schoonheid symboliseren als ook het conserveren en bewaren van deze bijzondere ontmoeting.

De tentoonstelling is vanwege de maatregelen rondom Corona voorlopig uitgesteld. Online zullen er leuke dingen voorbij blijven komen! Dus blijf ons volgen voor updates over de tentoonstelling & stay tuned voor meer kunstenaar info en weetjes!

Fotografie door Sanneke Fisser

0 views0 comments